Verwijderen Leilinden Schoolstraat gemiste kans

D66 vindt dat het college zorgvuldige afwegingen moet maken als zij over het lot van de markante leilinden in de Schoolstraat nadenkt. De bomen omzagen is volgens raadslid Rik Riphagen kapitaalvernietiging en vooral een gemiste kans.

D66 fractievoorzitter Marco van der Meij heeft tijdens de Raad van 12 mei gepleit om de rij Leilinden juist uit te breiden op het stuk Veurseweg tussen de kon. Marinelaan en het Deltaplein. Die ingreep verleidt mensen om ons mooie centrum te bezoeken. Wij willen voorkomen dat de entree er jarenlang onaantrekkelijk stenig uitziet met hier en daar een jong boompje . Een groen lint vanaf de traverse, dwars door het dorp wordt dan ons visitekaartje, de voortuin van het centrum van Voorschoten. Deze prachtige haag is daarnaast ook goed voor het klimaat. De bomen leveren zuurstof, geven koelte in hete zomers en reguleren fijnstof. Bovendien zijn ze een lust voor het oog. Dat offeren we toch niet op? Dat is toch niet duurzaam?

“Als er hele goede alternatieven komen dan willen we over verplanten van enkele exemplaren meedenken” aldus Riphagen “maar deze volwassen bomen omzagen vinden wij onacceptabel. De aanschaf van de bomen en het jarenlange zorgvuldige onderhoud hebben ons dorp een behoorlijk bedrag gekost. We gooien toch niet het kind met het badwater weg?”

Gepubliceerd op 31-05-2016 - Laatst gewijzigd op 22-11-2018